Fenntartható filmezés: nesze semmi, fogd meg jól?

Érdekes dolog a fenntarthatóság kérdése. Az ember felcsapja az interneten szinte bármely kisebb-nagyobb cég, szervezet honlapját, közösségi felületeit és mindenhol szembesül a vállalások között e nemes céllal. Repkednek a nagyobbnál-nagyobb szavak, ígéretek, hisz ez most „menő” téma, a nap zárásaként a cégek marketingesei pedig nyugodt lélekkel veregetik vállon magukat, hogy „megcselekedték, amit megkövetelt a haza”.

Hollywood számára sem idegen a klímaválság kérdése, azzal pedig mindannyian tisztában vagyunk, hogy a filmek mindig is egyfajta szócsövei voltak szociális, politikai problémáknak. Gondoljunk csak bele, hány olyan mozgóképet találunk például a Netflixen, melyek a globális felmelegedésre, környezetvédelmi krízisekre hívják fel a figyelmet. Függetlenfilmesként jómagam is úgy vélem, hogy az edukáció, még ha az szórakoztató köntösbe is van bújtatva, kötelességünk, törekednünk kell arra, hogy élhető bolygót adjunk át az utókornak. Kérdezhetné az olvasó, hogy mégis mit árthat egy 1,5-2 órás művészeti alkotás a Földnek. Hozom a döbbenetes példát: egy nagyköltségvetésű film átlagos karbonlábnyoma 3000 tonna CO2 egyenérték/fő, ami több mint 11 millió autóval megtett km-rel egyenlő. A problémát felismerve természetesen a filmipar megoldást keresett, ma pedig már a fentebb említett, a honlapokon jól mutató nagy szavakon túl tényleges lépések történtek a fenntartható filmezés irányába: a stábokban megjelentek a fenntarthatósági koordinátorok, az elektromos járművek, az energiatakarékos izzók, az újratölthető palackok, nagy figyelmet fordítanak a hulladékkezelésre stb. Hazánkban a Nemzeti Filmintézet egy Zöld kiadvány nevű füzetecskét is összeállított, melyben hasznos tanácsokkal látják el a stábokat. Ám hiába minden, ha a közönség a több száz millió dollárból készülő blockbusterekre akarja kikapcsolni az elméjét a tévé előtt, a gigacégek pedig nem hagyhatják, hogy vezető szerepüket a kapitalista világban holmi környezetvédelem miatt veszítsék el. Így tehát a Russo fivérek éppen 300 millió dollárból készítik a Netflix megrendelésére The Electric State című sci-fijüket...