A fenntarthatóságra nevelés a közoktatásban

A fenntartható fejlődés három alappillérét a gazdaság, a környezet és a társadalom alkotja. Bármelyik tartóoszlopot is szemléljük, hamar kiderül, hogy mindegyik területen kirajzolódik a közoktatás tematikus tartalmának a fontossága a környezeti tudatosság társadalmi növelésében.

Az oktatás alapvető kérdései között (mit tanítunk, milyen céllal és hogyan) egyre nagyobb hangsúlyt kap a folyamat végére kitűzött célok elérésének igénye. A tanítás-tanulás tematikáját, az elsajátítandó készségeket, ismereteket és attitűdöket, a célokat és az elvárt kimeneti követelményeket számos dokumentum szabályozza. A 2020-as évekre megjelentek azonban olyan szabályozók, kiegészítések (többek között a Nemzeti alaptantervben), amelyek a fenntarthatóságra és a környezettudatosságra való nevelést kiemelt fejlesztési területként nevezik meg. Habár mindegyik dokumentum a környezettudatos nevelést tantárgyközi tevékenységként képzeli el, az iskolákban leginkább a természettudományos szaktanárok végeznek olyan tevékenységeket, amelyek kimondva-kimondatlanul a fenntarthatóságra nevelést célozzák meg.

Vajon milyen lehetőségek rejlenek a környezettudatosságra való nevelésben? A köznevelésben sok szép példát láthatunk erre: hol országos, regionális eseményekhez, világnapokhoz kapcsolódóan (pl. Föld Napja, Víz Világnapja, Fenntarthatósági témahét, Madarak és Fák Napja, Mozdulj a Klímáért Akció; szemétszedés, faültetés, madáretetés, papírgyűjtés, virágosítás stb.), hol intézményi, tanári ötlettől vezérelve találkozhatunk számos jó gyakorlattal. Utóbbira követendő példa az élménypedagógia és a kooperatív módszerek alkalmazása az oktatásban, a saját kulacs használata, cserebere akciók meghirdetése vagy a diákok körében, osztályonként kinevezett környezet- és energiaőr-szerep kigondolása.

Az oktatásirányítási dokumentumok mellett, amelyek előírják a fenntarthatóságra nevelés fejlesztését, fontos lenne egy olyan ötlettár megjelentetése is, amely segítséget jelentene az intézményeknek a környezeti, fenntarthatóságra nevelés céljainak megvalósításában.      

 

Szerző: Dr. Szabó Melinda