Miről ábrándozik a tanár?

Ha csak egy hátitáskát vihet magával az ember, erősen beszűkülnek a lehetőségei, hogy mekkora könyvet tehet bele. Éppen kéznél volt egy praktikus kis kötet, amit akár a repülőn is elővehetek, vagy akár a vonaton is olvashatok. Tudom, a könyv anyagát interneten is fel lehet lelni, ha van az embernek „Mersz”-e hozzá, de bármily meglepő: az SBB (svájci MÁV, csak sokkal pontosabb, gyorsabb és persze sokkal drágább) vonatokon nincsen wifi. Na, most lehet irigykedni, 12 napig Svájcban voltam, s ebből csak 4 napon át kellett a kis 2 és féléves cukiságra vigyázni. Milyen jó is lesz, lehet kirándulni, múzeumba járni, sörözni a tónál - gondoltam. Erre nyolc napon át esett az eső, nem volt mit tenni, maradt a könyv.

Rögtön rájöttem, hogy nem tudományos művet hoztam magammal, mert minden szavát értem. A címe ugyan megtévesztő, az ember azt hinné, szerelmi tanácsadó. (Ábrándok bűvöletében? – avagy miről álmodik a lány: na biztos nem arról, hogyan pusztul el az emberiség az éghajlatváltozás következtében.)

A képanyag sem igazít el, mert az nincs, csak szöveg. Olyan, mint egy írott podcast, egy izgalmas rádiós előadássorozat, kinyomtatva. De használhatnánk szakgimnáziumi fizikai, kémiai, környezettani segédkönyvként is. Ha… Igen itt jön a szokásos kritika, amit a szakdolgozói bírálatoknál is be szoktam vetni: hol vannak a táblázatok, hol vannak az ábrák?  De aztán rájöttem, ez adja épp a lehetőséget: egy fizika-kémia szakos tanár könnyedén kiegészíthetné az alapszöveget a megfelelő tananyaggal, képekkel, utalásokkal (rövid filmekhez pl.), meg kérdésekkel, feladatokkal. Olyan jó kis segédkönyv és virtuális munkafüzet születhetne, ami alapján egy „akármilyen szakos” tanár is meg tudná tartani az órát.

 

Szerző: Dr. Agg Zoltán